قابل توجه تصمیم گیران :

تخم مرغ دیروز نان امروز!!!


یزدفردا "ابوالفضل ساجدی "دانشجوی  مدیریت": ماجرایی رو که قصد دارم تحلیلم رو در موردش بنویسم یکی از مشکلات به روز شهر ماست که متاسفانه مسئولین حتی پس از دیدن بازخورد های منفی این طرح هنوز از موضع (به نظر بنده) اشتباه خودشون عقب نشینی نکرده اند حال با توجه به اینکه این موضوع، موضوعی هست که تمامی خانوارهای یزدی به نوعی با اون درگیر هستند برای من بسیار جای تعجب داره که توجه خاصی به اون نمیشه!

داستان زیر رو بخونید در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد:

یکی بود یکی نبود.زمانی در محله ای قدیمی و با اصالت مردمانی زندگی میکردند که رزق آنان کاملا طیب و حلال بود.در این محله (که شاید آن زمان برای خود دهکده ای بوده) هیچ والی و حاکمی نمیتونست حکومت کنه مگر آنکه آن حاکم حقیقتا انسان عادل و درست کرداری بوده باشد. مردم این دهکده هر حاکم ظالمی رو به طرفه العینی از تخت به پایین می کشوندند.

روزی حاکمی جدید با وزیری حیله گر و عمروعاص صفت به حکومت آن ده رسید.وزیر در ابتدا به صرافت افتاد که چرا مردم اینجا ظلم را در میان خود راه نمی دهند.و چاره ی کار را در رزق حلال آنان یافت.پس فکر شومی به ذهن ناپاکش خطورکرد. دستور داد تا تمام مردم ده به عنوان مالیات یک تخم مرغ به حاکم بپردازند.مردم نیز چنین کردند.فردای آن روز به دستور وزیر تمام تخم مرغ ها و تمام مردم را در میدان ده جمع کردند.وزیر گفت: مردم ما مالیات امسال شما رو بخشیدیم . بلند شوید و تخم مرغ هاتونو بردارید.

و مردم از همه جا بی خبر نفری یک تخم مرغ برداشتند و رفتند.غافل از آن که "اولی" تخم مرغ "دومی" را برداشت و "دومی" تخم مرغ "سومی" را و هکذا...

واینگونه مال مردم ده آغشته به حرام گردید و آن حاکم ظالم و وزیر زالو صفتش تا آخر عمر بر آنجا به ظلم و به نا حق حکم راندند.

*** منظور بنده از مثال فوق تنها بیان اثرات بد و خطرناک مال حرام بوده و هیچ گونه قصد دیگری ندارم***

قطعا شما هم برای یک بار هم شده داخل صف نانوایی ایستاده اید!

یک قرص نان: قیمت واقعی 33 تومان. قیمت فروش اگر نانوا انسان دینداری باشه 35 تومان(اونم 5 تومانش باشه طلبت)!

دو قرص نان: قیمت واقعی 66 تومان. قیمت فروش 70 تومان!

سه قرص نان: قیمت واقعی 99 تومان. قیمت فروش 100 تومان!

و . . .

آیا تو همه موارد گفته شده نانوا مقصره که پول خرد1 تومانی 3 تومانی 5 تومانی نداره یا مردم مقصرند که پول خرد اونم در این حد تو جیبشون ندارن!

آیا تا به حال مسئولین به عاقیت حرام خواری اجباری نانوایانی که وظیفه تولید مهمترین عضو سبد غذایی خانوارها را بر عهده دارند فکر کرده اند!

آیا تا به حال به حجم بالای تنش های روزانه نانوایان و مردم به واسطه این تصمیم اشتباه و تبعات اون دقت کرده اند!

آیا تا به حال به دور ریز بیش از حد نان به واسطه خرید بیش از حد مردم، آنهم تنها برای رساندن قیمت واقعی خرید به قیمت واقعی نان توجهی داشته اند!

آیا تا به حال ...

و پرسش های بسیاری از این قبیل که در این حوزه مطرح شده و واقعا مسئولین می بایست پاسخگوی آنها باشند.

نکته جالب موضوع زمانی جلوه طنز به خود می گیره که برخی از مسئولین ادعای انجام کار کارشناسی حرفه ای بر روی این موضوع دارند حال این که این موضوع به راحتی و تنها با افزایش چند گرمی وزن نان و رساندن قیمت نان به ضریب 5 قابل حل بود.

حال گفته می شود آستانه تحمل مردم در مورد قیمت نان بیش از این نیست !!! اما آنچه در واقع رخ می دهد فروش نان به همان قیمت و البته با وزن کمتر است.

بنده امیدوارم مسئولین مربوطه شجاعت پذیرش مسئولیت تصمیم اشتباه خود را داشته و نسبت به اصلاح قیمت نان هر چه سریعتر اقدام نمایند.

البته امیدوارم زیاد دیر نشده باشه!



یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا